witajcie Bracia i Siostry
jako że przez weekend troszkę jeździłem po Śląsku z nawigacją to się trochę powkurwiałem na kabel zasilający z navi biegnący aż od szyby przez cały środek tunelem do gniazda zapalniczki, nad gałką zmiany biegów i ręcznym, na trasie to mało przeszkadza, jednak w mieście gdzie trzeba często biegi rzucać to już ten kabel przeszkadza i tak zrodził się mój pomysł, otóż:
pod kierownicą obok gniazda OBDII diagnostycznego na tej półeczce jest dużo miejsca, gdyby tak tam zamontować dodatkowe gniazdo? Robił już ktoś tak?
Dużo z tym roboty? Ewentualnie jakieś porady/foty co jak i gdzie? Skąd 12V wziąć?
Robił już ktoś tak?
Dużo z tym roboty? Ewentualnie jakieś porady/foty co jak i gdzie? Skąd 12V wziąć?
ja tam mam juz w 3ciej octavii - możesz pociagnać od bezpieczników. Choć ja mam przedłużke taka z gniazdem od gniazda zapalniczki zrobione, a kable pochowane pod tapicerką.
Tak jak na fotce - w 01 dokładnie tak samo miałem tylko koło gniazda diagnostycznego.
Też mam u siebie dodatkowe gniazdo ale w schowku przy nogach pasażera ,gniazdo kupiłem w tesco lub kauflandzie,jakies 20 zł,identyczne jak to w tunelu środkowym nawet podświetlenie zielone,i zamontowane na wcisk na ściance wywierciłem otwór idelany jak w tunelu kamieniem na wiertarke a kable dałem grube takie jak mam z wzmaka do tuby,nie wiem ile dokładnie mm i wszystko jest OK,prąd dany z orginalnej zapalniczki której nie używam,też denerwowało mnie plątanie sie kabli od lądowarek itd.. tu wszystko jest łądnie schowane a kabel łądowarki nawigacji idzie od szyby i do zamkniętego schowka i nic mi sie nie plącze..chyba że nawigacje masz lewy dolny róg szyby wtedy wypadało by dać po lewej stronie,ja akurat przyzyczaiłem sie do przypinania gps-a na środku szyby przy wylotach nawiewów na szybę
Ja mam podbnie zrobione u siebie, ale to dlatego że w tej półce z OBDII mam włożone CB radio.
12V pociągnąłem z zasilania radia (12V po przekręceniu stacyjki).
Ja kupiłem gniazdo w jakimś sklepie RTV. Narazie po prostu złapałem je opaskami ale mozna by to było jakoś ładnie przymocować do tej ścianki co jest OBD zamocowane. Tylko samą ściankę też trzeba by wzmocnić bo ona strasznie licha jest i się wygina.
Panowie, a zdjęć z montażu/prowadzenia kabli nie macie co?
zastanawiam się czy podpiąć się pod ori zapalniczkę czy gdzieś pod kierownicą przy bezpiecznikach.
Pod zapalniczkę podłączony, rozdzielacz na 3gniazdka, który zawędrował za radio, a do niego wpięte CB ,ładowarka od navi i ład od smarkfona, wtyczki w górnym schowku, a CB tak jak u Piotraka-os. Przycisk z led daje napięcie na rozdzielacz.Ja dorobiłem taki bypass, żeby można wyjać wszystko bez ruszania instalacji /jeszcze gwarancja/, Ty może podpiąć na stałe.
michalrh, kable dajesz którędy Ci odpowiada...ja dałem pod tunelem środkowym od ori zapalniczki,mam tam prąd nawet po wyłączonym zaplonie,i przepuszczone są tak jak wspomniałem przez tunel,pozniej którędy już się dało pod osłonami i do schowka,kup zapalniczke 2 metry w miare grubszego kabelka i do dzieła,wystarczy nawet i taki zwykły głośnikowy, ja dałem dodatkowo bezpiecznik na wszystkich moich modach daje bezpieczniki,5 A max tu akurat dałem 2,5 A...w razie czego gdyby na dorabianej zapalniczce jakieś zwarcie wywali bezpiecznik a ori wciąż będzie do użytku,bo gdy na ori brak prądu wtedy już trzeba zajrzeć do skrzynki bezpieczników.bishop, miałęm taki rozdzielacz i nadal mam,też się nad nim zastanawiałem ale nigdzie mi nie pasował więc dałem jedno wyjście,bo zazwyczaj tylko pod Navi uzywam,CB mam już podpięte na stałe.a tel również w schowku ładuję
przyzyczaiłem sie do przypinania gps-a na środku szyby przy wylotach nawiewów na szybę
zrezygnowałem z takiego umiejscowienia navi, w zimę gorące powietrze z nawiewu nagrzewa ją do wysokiej temp.
swoje dodatkowe gniazdo 12V podłączyłem do kabla ori zapalniczki pod popielniczką, dałem bezpiecznik "lizak" i pusciłem peszlem pod kierownicą do tej półki z OBD.
kupiłem gniazdo 12V wodoodporne, takie w gumie razem z klapką/zaslepką.
niestety nie dało się założyć na stałę do plastiku półki z powodu braku miejsca za plastikiem, dlatego jest na "uwięzi" na czarnym peszlu i ma luz ok 20 cm i lezy luzem obok OBD, mam w tym miejscu jedną ze sciereczek do szyb, więc nic nie lata.
Navi przyczepiam w lewym dolnym rogu szyby , tam gdzie martwe pole wycieraczki.
b-bar01, wiem że ją nagrzewa ale już tyle jeźdze i wszystko z nią OK,a potrzebna mi jest 3x na miesiąc,już od poł roku jeździ ciągle w jednym i tym samym miejscu nawet jak nieużywana to i tak jej nie ściągam,bo po co?
Umiejscowiłem je we wnęce (schowku), w którym jest gniazdo OBD, tylko z lewej strony tej wnęki.
Podpiąłem je pod "stały plus" oraz masę, które są nad kratką, zamontowaną nad nogami kierowcy (kratka przykręcona jest dwoma torx'ami).
Na przewody od gniazda 12V (które musisz przydłużyć, bo są za krótkie) zakładasz oczkowe konektorki, zakładasz je pod nakrętki, które mocują inne oryginalne przewody:
- grube czerwone idące do zacisku "30" czyli "stały plus"
- czarne przewody idące do zacisku "31" (czyli "stała masa")
Ja użyłem przewodów 2,5 mm2 (czyli grube).
Nie musisz ciągnąć tunelem środkowym długich przewodów pod gniazdo ori.
Na przewodzie "dodatnim" dałem bezpiecznik 15 A (tak jak jest w przypadku gniazda ori), ale może należy dać mniejszy.
W pionowej ściance tej wnęki wywierciłem otwór aby przeciągnąć przewody z gniazda 12V do zacisków "stały plus" i masa.
A teraz niedogodność tego miejsca. Nie można postawić tego gniazda na dnie wnęki i przykręcić wkrętami, bo wnęka jest głębsza niż wysokość gniazda 12V - krawędź wnęki przysłoni gniazdo 12V, dlatego należy położyć gniazdo 12V na wsporniku.
Aby zrobić wspornik wygiąłem blaszkę grubości 1 mm w taki kształt: [ na górnej poziomej powierzchni wywierciłem dwa otwory pod mocowanie śrubkami gniazda 12V, a w dolnej poziomej powierzchni wywierciłem dwa otwory aby przymocować śrubkami wspornik do dna wnęki.
Sprawa jest prosta do zrobienia, należ zmierzyć jak wysoki ma być ten wspornik, aby gniazdo 12V nie było umiejscowione za nisko.
Postaram się zrobić zdjęcia, ale tego wspornika nie będzie widać (i o to chodziło), a ja już nie pamiętam jak wysoki ma on być.
Życzę powodzenia.
[ Dodano: Czw 28 Lis, 13 07:50 ]
Cos nie mogę zamieścić pliku (nawet mniejszego niż 200 KB), dlatego wysłałem Ci zdjęcie na mila.
Też szukałem alternatywy z dodatkowym gniazdkiem po zapłonie musowo (pod wideorejestrator) pierw kombinowałem z lampką sufitową ale wychodziła lipa za dużo roboty więc zrobiłem w półce gdzie jest OBD tyle że moje gniazdko jest na kabelku (był taki zestaw 3 gniazdek i panelu z włącznikami ale ja je po obcinałem i osobno mocowałem w paru autach:P).Podpiąłem się pod przewody idące do przekaźników spr który jest 12V po zapłonie a masę do śruby mocującej skrzynkę z przekaźnikami dostęp dobry bo tylko trzeba wyciągnąć kratkę 2torxy a podłączenie dwie śruby 10 albo 11 o ile dobrze pamiętam. W chwili obecnej jest jeszcze nie dopracowane gniazdko bo muszę wstawić bezpiecznik gdyby przyszła potrzeba podłączenia czegoś mocniejszego no i jeszcze czeka mnie montaż CB więc zapewne dojdą pewne modyfikację.
Było : Skoda Favorit 1.3 LPG
Peugeot 306 1.9 D
Daewoo Nubira II kombi 2.0 LPG
VW Polo 1.4 PB
Daewoo Nexia 1.5 LPG
Moim zdaniem do podłaczenia odbiorników o małym poborze prądu, (typu nawigacja), nie koniecznie trzeba stosować typowe gniazdo zapalniczki samochodowej, które jest duże, zajmuje sporo miejsca, trzeba wycinać duży otwór, itd. Do zasilania takich urządzeń wystarczy typowe okrągle złącze zasilające o średnicy 6mm. Łatwo znależć miejsce, wywiercić dziurkę, nie razi nawet na widoku. Łatwiej zmienić wtyk urządzenia na taki o średnicy 6mm, niż kombinować z olbrzymim gniazdem zapalniczki.
Takie dodatkowe gniazdo może też być typu przewód-przewód (wiszące na przewodach), a więc nawet dziurki nie trzeba wiercić.
Moim zdaniem do podłaczenia odbiorników o małym poborze prądu, (typu nawigacja), nie koniecznie trzeba stosować typowe gniazdo zapalniczki samochodowej, które jest duże, zajmuje sporo miejsca, trzeba wycinać duży otwór, itd. Do zasilania takich urządzeń wystarczy typowe okrągle złącze zasilające o średnicy 6mm. Łatwo znależć miejsce, wywiercić dziurkę, nie razi nawet na widoku. Łatwiej zmienić wtyk urządzenia na taki o średnicy 6mm, niż kombinować z olbrzymim gniazdem zapalniczki.
Takie dodatkowe gniazdo może też być typu przewód-przewód (wiszące na przewodach), a więc nawet dziurki nie trzeba wiercić.
Możesz rozwinąć temat? Może już to przećwiczyłeś i możesz np. coś pokazać?
Pzdr
Moim zdaniem do podłaczenia odbiorników o małym poborze prądu, (typu nawigacja), nie koniecznie trzeba stosować typowe gniazdo zapalniczki samochodowej, które jest duże, zajmuje sporo miejsca, trzeba wycinać duży otwór, itd. Do zasilania takich urządzeń wystarczy typowe okrągle złącze zasilające o średnicy 6mm. Łatwo znależć miejsce, wywiercić dziurkę, nie razi nawet na widoku. Łatwiej zmienić wtyk urządzenia na taki o średnicy 6mm, niż kombinować z olbrzymim gniazdem zapalniczki.
Takie dodatkowe gniazdo może też być typu przewód-przewód (wiszące na przewodach), a więc nawet dziurki nie trzeba wiercić.
Tylko, że takiego radi juz nie przerzucisz do innego auta bez takiego gniazda. Jest to mało uniwersalne. Chyba ze zakłądasz, że nigdy nie bedzie takiej potrzeby
zrobiłem! Ciepła sobota i zacząłem działać, dodatkowo miałem siostrzenicę do pilnowania a ona uwielbia w aucie siedzieć i jeździć więc miałem małego "pomagiera"
a oto mała fotorelacja którą zrobiłem i jak to u mnie wyszło
1) na początek demontaż popielniczki tylnej i schowka obok niej ale to banał, wszystko jest na wcisk.
2) odkręcenie 2 torxów które były pod popielniczką,
3) od strony odkręconych torxów podnosimy tunel, odpinamy kostkę z zapalniczki i wysuwamy z dźwigni hamulca ręcznego.
4) kabelki ja wsunąłem w kostkę i zabezpieczyłem taśmą izolacyjną przed wysunięciem.
5) kabelki ułożone wzdłuż tunelu a końce przy pedałach przeciśnięte za bok tunelu (można by odkręcić śrubkę obok pedału gazu i je przełożyć ale nie chciało mi się iść po śrubokręt krzyżak)
6) teraz umiejscawiamy gniazda zapalniczki, ja wybrałem półeczkę z gniazdem diagnostycznym po lewej stronie
7) ja miałem wcześniej przygotowane przewody z konekorki i osłonami, oraz bezpiecznik 15A które pozostało mi tylko spiąć razem
8) poskręcanie osłon pod kierownicą i przykręcenie gniazda zapalniczki wkrętami
Teraz już nie przeszkadza kabel od navi w czasie jazdy
Dziękuję za pomoc tę podaną na forum i tę którą przesyłaliście na maila
Oczywiście nagrodzę odpowiednim kliknięciem pomocne wpisy
Wpięty jesteś od fabrycznej zapalniczki?Tak wnioskuje po fotce :P Czyli masz cały czas napięcie , nie lepiej było zrobić po zapłonie by nie było psikusa jak się zapomni wyjąć wtyczkę
Było : Skoda Favorit 1.3 LPG
Peugeot 306 1.9 D
Daewoo Nubira II kombi 2.0 LPG
VW Polo 1.4 PB
Daewoo Nexia 1.5 LPG
Wpięty jesteś od fabrycznej zapalniczki?Tak wnioskuje po fotce :P Czyli masz cały czas napięcie , nie lepiej było zrobić po zapłonie by nie było psikusa jak się zapomni wyjąć wtyczkę
tak, do fabrycznej zapalniczki.
Póki co to sklerozy nie mam i navi odłączam od zasilania jak już jestem w "moich" okolicach gdzie drogi znam.
Kiedyś zasilanie brałem z gniazda zapalniczki do CB.....a teraz stwierdzam, ze nie ma co ciągnąc kabli przez pół auta tylko brać bezposrednio z bezpieczników :diabelski_usmiech A tam już do wyboru.... + na stałe lub + po zaplonie (teraz mam + po zapłonie)
Ja też właśnie jestem na etapie planowania takiego montażu. Ale wolałbym podpiąć się pod tablicę. Ma ktoś jakąś fotostory z takiego działania? Bo boję się coś pochrzanić.
W O1 (nie wiem jak w późniejszych )łatwo zrobić po zapłonie i jest dobry dostęp chyba nawet łatwiej niż wpinać się do zapalniczki ale jak kto woli Skleroza jak skleroza ale np pod rejestrator jazdy i cb wole mieć po zapłonie .Niedługo będę robić dodatkowe gniazdko w Toledo 3 ale tam niestety już jest o wiele gorzej :/
Było : Skoda Favorit 1.3 LPG
Peugeot 306 1.9 D
Daewoo Nubira II kombi 2.0 LPG
VW Polo 1.4 PB
Daewoo Nexia 1.5 LPG
Komentarz